alice channer

Heavy Metals / Silk Cut

Sonntag, 02. Juli 2023
- Sonntag, 08. Oktober 2023

Kunsthalle Appenzell

Einladungskarte / invitation pdf

 

Alice Channer (*1977, Oxford, UK, lebt und arbeitet in London, UK) untersucht in ihren Skulpturen Beziehungen zwischen Materialien, Körpern, Maschinen und industriellen oder technologischen Verfahren. Sie kompiniert ihre hochindustrialisierten Objekte lustvoll mit der menschlichen Geste oder natürlichen Spuren, wie körperlichen oder geologischen Überresten.

 

Die Ausstellung Heavy Metals / Silk Cut erstreckt sich über die zwei Gebäude des Kunstmuseums und der Kunsthalle Appenzell. Es werden mehrere neue Werke gezeigt, darunter auch eine architektonische Intervention, die mit einem Überblick über Skulpturen, Zeichnungen und Installationen aus dem letzten Jahrzehnt ergänzt werden.

 

Alice Channer giesst, biegt oder faltet Stoffe, zeichnet mit Zigarettenasche und manifestiert in ihren Erkundungen von Materialien und Prozessen die verborgenen Dimensionen der materiellen Welt. Sie bietet einen Blick auf das, was jenseits der Kategorien und Annahmen liegt, die unsere Wahrnehmung von Objekten und unsere Beziehung zu ihnen prägen. Channers Werke bestehen aus geologischen und natürlichen Materialien oder Repräsentationen natürlicher Elemente, wie beispielsweise Muschelschalen, Fingern oder Steinen. Diese verwandelt die Künstlerin in tiefgreifenden, synthetischen Verfahren, oft in professionellen Fabrikationsstätten, die nichts mit der Produktion von Kunst zu tun haben, wie zum Beispiel Anlagen für Farbbeschichtung oder die chemische Industrie. So beauftragte sie beispielsweise das Vakuum-Metallisieren der Hüllen von Seespinnen und Taschenkrebsen und liess die authentische Körperlichkeit dieser Objekte mit dem Resultat identischer, rhythmischer und mechanischer Arbeitsschritte kollidieren. Industrielle Herstellungsweisen, wie die Präzisionstechnik von CNC-Fräsen, mit der Aluminium in die gewünschte Form gebracht wird, oder Couture-Techniken, um Bilder geologischer Schichten in schwerem Crêpe de Chine zu falten, sind formgebend. Channer stellt Organisches und Künstliches, Biologisches und Industrielles schonungslos nebeneinander und baut die Spuren von Produktionsprozessen in die Sprache ihrer Skulpturen ein. Sie konfrontiert nicht nur ihre künstlerische Handschrift mit der kalten Ästhetik mechanischer Formung, sondern verweist mit diesen verführerischen und gleichzeitig brüchigen Exoskeletten auf die Fragilität der Ökologie.

 

Alice Channer absolvierte einen Bachelor in Fine Art am Goldsmiths College, London (2006), und einen Master in Skulptur am Royal College of Art, London (2008). Ihre Werke wurden ausgestellt an der Liverpool Biennale, UK (2021); der 55. Biennale von Venedig, IT (2013); und der Glasgow International, UK (2010). Sie hatte Solopräsentationen im Aspen Art Museum, Colorado, US (2015); in der Kestner Gesellschaft, Hannover, DE (2014); im Hepworth Wakefield, Yorkshire, UK (2013); Kunstverein Freiburg, DE (2013); und in der South London Gallery, UK (2012). Werke im öffentlichen Raum realisierte sie in Joshua Tree, CA, US (2022); der University of the West of England, UK (2021); und für Artangel, UK (2021). Sie war in zahlreichen Gruppenausstellungen repräsentiert, so in der Kunsthalle Hamburg, DE (2022/23); der Royal Academy of Arts, London, UK (2022); im Marta Herford, DE (2021); Yorkshire Sculpture Park, UK (2021); der Whitechapel Gallery, London, UK (2017/18); MO.CO. Panacée, Montpellier, FR (2018); im Museum Kurhaus Kleve, DE (2016); in der Whitworth Art Gallery, Manchester, UK (2016); der Aïshti Foundation, Beirut, LB (2015); im Public Art Fund, New York, US (2015); Fridericianum, Kassel, DE (2014), Künstlerhaus Graz, AT (2014); und in der Tate Britain, London, UK (2012).

 

Kuratorin der Ausstellung
Stefanie Gschwend, Direktorin Kunstmuseum / Kunsthalle Appenzell

 

Publikation

Anlässlich der Ausstellung erscheint im DISTANZ Verlag ein umfassender, monografischer Katalog (engl./dt.) mit Essays von Rosanna McLaughlin und Zoë Gray, einem experimentellen Text von Daisy Hildyard und einem Interview von Stefanie Gschwend mit Alice Channer.

 

Die Ausstellung wird freundlich unterstützt von
Hans und Wilma Stutz Stiftung
Goldsmith, University of London
Galerie Konrad Fischer
Large Glass, London
Kantonales Landesbauamt Appenzell Innerrhoden

 

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In her sculptures Alice Channer (*1977, Oxford, UK, lives and works in London) explores the relationship between materials, bodies, machines and industrial or technological processes. With relish, she combines her highly industrialised objects with human gestures or with natural traces such as physical or geological remains.

 

The exhibition Heavy Metals / Silk Cut spans across the two buildings of the Kunstmuseum and the Kunsthalle Appenzell. It features new works, including an architectural intervention, complemented by an overview of sculptures, drawings and installations from the last decade.

 

In her explorations of materials and processes, Alice Channer casts and bends metals or folds fabrics, draws with cigarette ash and manifests the hidden dimensions of the world of matter. She offers a perspective on what lies beyond the categories and assumptions that shape our perception of objects and our relationship to them. Channer’s works consist of geological and natural materials or representations of natural elements, such as shells, fingers or stones. The artist transforms these in profound, synthetic processes, often in professional manufacturing facilities that have nothing to do with the production of art, such as factories for paint coating or the chemical industry. She had, for example, the shells of spider crabs and brown crabs vacuum-metallised, allowing the authentic physicality of these objects to collide with the result of identical, rhythmic and mechanical working steps. Industrial methods of production, such as the precision engineering of CNC milling to shape aluminium into the desired form or couture techniques to fold images of geological layers in heavy crêpe de chine, are constitutive of form. Channer relentlessly juxtaposes the organic and the artificial, the biological and the industrial, weaving the traces of production processes into the language of her sculptures. She not only confronts her artistic signature with the cold aesthetics of mechanical shaping, but also points to the fragility of the ecology with these seductive yet fragile exoskeletons.

Alice Channer graduated from Goldsmiths College, London (2006), with a Bachelor’s degree in Fine Art and from the Royal College of Art, London (2008), with a Master’s degree in Sculpture. Her work has been exhibited at the Liverpool Biennale, UK (2021); 55th Venice Biennale, IT (2013); and Glasgow International, UK (2010). She has had solo presentations at the Aspen Art Museum, Colorado, US (2015); Kestner Gesellschaft, Hanover, DE (2014); Hepworth Wakefield, Yorkshire, UK (2013); Kunstverein Freiburg, DE (2013); and South London Gallery, UK (2012). She realised works in public space in Joshua Tree, CA, US (2022); the University of the West of England, UK (2021); and for Artangel, UK (2021). She has been represented in numerous group exhibitions including Kunsthalle Hamburg, DE (2022/23); the Royal Academy of Arts, London, UK (2022); at Marta Herford, DE (2021); Yorkshire Sculpture Park, UK (2021); Whitechapel Gallery, London, UK (2017/18); MO.CO. Panacée, Montpellier, FR (2018); Museum Kurhaus Kleve, DE (2016); Whitworth Art Gallery, Manchester, UK (2016); Aïshti Foundation, Beirut, LB (2015); Public Art Fund, New York, US (2015); Fridericianum, Kassel, DE (2014); Künstlerhaus Graz, AT (2014); and Tate Britain, London, UK (2012).

 

Curator of the exhibition

Stefanie Gschwend, director Kunstmuseum / Kunsthalle Appenzell

 

Publikation
On the occasion of the exhibition, a comprehensive, monographic catalogue will be published by DISTANZ Verlag with essays by Rosanna McLaughlin and Zoë Gray, an experimental text by Daisy Hildyard and an interview by Stefanie Gschwend with Alice Channer.

The exhibition is kindly supported by
Hans und Wilma Stutz Stiftung
Goldsmith, University of London
Galerie Konrad Fischer
Large Glass, London
Kantonales Landesbauamt Appenzell Innerrhoden

 

 

 

Ausstellung
Tickets
Alice Channer, Dry Cask (Silk Cut) (Detail), 2023, Courtesy the artist and Konrad Fischer Galerie, Photo: Lucy Dawkins ;Planetary System (Kolzer DGK63"), 2019, Courtesy the artist and Konrad Fischer Galerie, Photo: Achim Kukileles; Mechanoreceptor, Icicles (red, red) (triple spring, triple strip), 2018, Courtesy the artist and Konrad Fischer Galerie, Photo: Lewis Ronald